לקנות תפילין בלי לעשות טעויות

היכן מומלץ לרכוש תפילין? מה הם ההבדלים בין סוגי התפילין השונים? כיצד יש לבחור תפילין? מי מסייע בבחירת התפילין הנכונים?

רכישה של תפילין יכולה להיות מסובכת והתאמה של התפילין לצרכים שלך יכולה לחסוך לך סכומי כסף משמעותיים ואף אכזבות. בעוד תפילין באיכות גבוהה מחזיקים לשנים רבות ויכולים להוות מתנה מרשימה, תפילין כשרות בהידור פחות, יהוו פתרונות מצוינים עבור מעוטי יכולת. מומלץ מאוד לרכוש את התפילין בבית עסק מקצועי ואמין, והכי טוב אצל סופר סת"ם.

ממה מורכב תפילין

התפילין מורכבים משני בתים המכילים את הפרשיות להנחה על היד והראש ומרצועות אשר מאפשרות את הצמדתם לראש וליד. הפרשיות הנמצאות בתוך שני הבתים הן למעשה ארבע פרשיות מהתורה בהם מוזכרת מצוות הנחת התפילין. הקלף ועליו פרשיות הן החלק היקר ביותר בתפילין ופרשיות פגומות מובילות לפסילת התפילין.

מה הן הפרשיות הנמצאות בתפילין

הפרשיות הנמצאות בתפילין צריכות להיכתב על ידי איש מקצוע אמיתי וירא שמיים מכיוון וכתיבה לא כשרה תוביל לפסילה שלהם. כתיבה כשרה דורשת שעות עבודה רבות והקפדה על הסטנדרטים הגבוהים ביותר, מסיבה זו מומלץ לוודא מי היה הסופר אשר כתב את הפרשיות ולהיזהר כאשר בית העסק אינו מסוגל לענות על שאלה זו.

הקלף שעליו נכתבות הפרשיות

הפרשיות צריכות להיכתב על קלף עור וקלף איכותי יוודא שהתפילין יישארו כשרות גם לאחר שנים רבות של תפילה. "קלף משוח" הוא קלף עור אשר נמשך בסיד לפני כתיבת הפרשיות, במהלך השנים הסיד מתקלף ומוביל למחיקה של אותיות ופסילה של התפילין. מסיבה זו, לא מומלץ לרכוש תפילין בעלי פרשיות אשר נכתבו על קלף משוח.

האם ישנו הבדל בין רצועות התפילין

כל עוד הרצועות עשויות מעור וחלקן החיצוני צבוע בשחור, הן נחשבות לכשרות ואינן משפיעות על כשרות התפילין. רכישה של רצועות עור יקרות יותר היא מטעמי יוקרה והידור. ניתן לרכוש רצועות עור הצבועות משני הצדדים. הבדל נוסף ומשמעותי בהבדלים במחירים של רצועות העור השונות הוא העור ממנו הן עשויות. כאשר מדובר ברצועות לתפילין, ההפרדה היא בין רצועות מ"עור עליון" לרצועות מ"עור תחתון".

מה נחשב איכותי יותר "עור תחתון" או "עור עליון"

"עור עליון" הוא עור אשר נלקח משכבות העור החיצוניות ולכן הוא נחשב לאיכותי יותר מה"עור התחתון" אשר נלקח מחלקי העור הפנימיים. רצועות העשויות מ"עור עליון" נראות טוב יותר אך מחירן גבוה ולכן במקרים של תקציב מוגבל מומלץ להשקיע בחלקים אחרים של התפילין כגון הפרשיות או הבתים.

מה ההבדלים בין סוגי הבתים השונים

תפקידם של הבתים הוא להחזיק את הפרשיות והם מהווים חלק עיקרי בתפילין. ניתן לחלק את סוגי הבתים לשניים, בתים העשויים מ"בהמה דקה" ובתים העשויים מ"בהמה גסה". הדרך הפשוטה ביותר להבחין בין סוגי הבתים היא לבחון את חוט התפירה של הבית המונח על הראש. בבתים העשויים מ"בהמה גסה" חוט התפירה יונח בתוך חריצים בעוד מבתים העשויים מ"בהמה דקה" אין כלל חריצים והחוט מונח על הבית עצמו.

איזה סוג בתים איכותי יותר

בתים מ"בהמה גסה" עשויים מעור של בהמות בעלות עור גס ועבה כגון שור והם נחשבים לאיכותיים וליקרים יותר. בתים אלו עשויים מחתיכת עור אחת הנלקחת מעור הצוואר של השור והם נשמרים לשנים רבות ולעיתים אף לדורות. מובן שהעובדה שהבית עשוי מחתיכת עור אחת מהווה יתרון הלכתי בניגוד לבתים מ"בהמה דקה". בתים העשויים מ"בהמה דקה" עשויים ממספר חתיכות עור דק של כבשים הדבוקות זו לזו (ומהוות חיסרון הלכתי) ולא ניתן לתקן אותם במקרים של פגיעות.

קודש נט – כאן בשבילך

עכשיו זה הזמן שלך למצוא את התפילין המושלמות עבורך באתר ולדעת שהן יגיעו אלייך במהירות ובבטחה ושהן יעמדו בכל הסטנדרטים שלך. לייעוץ נוסף אנחנו מזמינים אותך ליצור איתנו קשר טלפוני.

 

לא מצאתם תשובה לשאלה שלכם על הנחת וקניית תפילין? ניתן לשלוח לי הודעה באימייל או בוואטספ ואשמח להשיב

אימייל: kodeshnet@gmail.com

להתייעצות בוואטספ לחצו כאן>>

הרב מימון שושן,
סופר סת”ם מוסמך מטעם הרבנות הראשית לישראל
ומנהל אתר “קודש נט” – למכירת תשמישי קדושה

לקניית תפילין>>