מהו סופר סת"ם ואיך הוא כותב תפילין ומזוזות?

מה ראשי התיבות מאחורי הביטוי "סת"ם"? מה תפקידו של הסופר? באיזה דיו משתמשים כדי לכתוב ספרי תורה, תפילין ומזוזות ולמה הוא מיוחד?

אדם שעוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין ומזוזות מכונה בראשי תיבות סופר סת"ם. ההתמחות של הסופר היא בכתב אשורי שנועד לכתבי קודש, כמו גם במיומנות לכתיבה על גבי קלף ובאמצעות קולמוס ודיו. כמו כן, ישנם סופרים שכותבים ספרי נביאים וכתובים וכולם ללא יוצא מן הכלל חייבים להיות בקיאים בכללי הדינים.

תפקיד הקולמוס אצל סופר סת"ם

הקולמוס שבו משתמש סופר סת"ם עשוי מקני סוף מיוחדים שמיובאים מהמזרח הרחוק או מנוצה. רצוי לתת עדיפות לנוצה של הודו נקבה כיוון שהיא גדולה מהזכר, אך ניתן גם להשתמש בקולמוס ברזל או בקולמוס פלסטיק קשיח שעשוי על ידי מכונות מדויקות. בכל מקרה, רוחב הקולמוס מותאם לגודל הכתיבה ומאפייני האותיות.

השימוש בדיו ובקלף

ההלכה מחייבת סופר סת"ם לכתוב בדיו שעשוי מעפצים: שרף של העץ ותערובת של שמרים, ענבים ועוד. למעשה, עד היום ישנן משפחות ששומרות את סוד הדיו ומוכרות בקבוקי דיו שעומדים בתקן ההלכתי. בין היתר, המטרה היא לשמור על איזון בין היכולת של הדיו לנזול בעדינות מתוך הקולמוס על הדף – אך מבלי שיתייבש ותוך כדי שהוא נשאר נוח לכתיבה. לשם השוואה, על סופר סת"ם לכתוב על קלף, גוויל או שליל שעשוי מעור של בהמה טהורה.

תכונות של הדיו והקלף

מהאמור לעיל אפשר גם להבין מדוע הקלף והדיו שמשמשים סופר סת"ם הם בעלי תכונות מיוחדות. לדוגמה, אסור לסופר לכתוב בטמפרטורה של מתחת ל-17 מעלות כי אז הוא מתקשה לרדת בקולמוס והקלף מתכווץ ונהיה גלי. מנגד, בטמפרטורה של מעל 28 מעלות הדיו מתייבש והקלף מתפשט עד כדי כך שאי אפשר להחזיר אותו למצב הראשוני.

חשיבות הכתיבה לשמה

סופר סת"ם עובר תהליך ארוך של הכשרה וגם אחריה הוא נדרש להיות מחויב לכתיבה לשמה. ראשית, הוא מקשר בדיבורו ובמעשיו את העצמים הגשמיים לעולמות הרוחניים ולכן נושא ברכה טרם כתיבת ספר תורה, מזוזה ותפילין וברכה אחרת לפני כתיבת ה' בכל צורה. שנית, רצוי שיטבול במקווה אחת לשבוע ובימים המיוחדים.

על יודאיקה לא מתפשרים

אנחנו בקודש נט מאפשרים לך לבצע רכישה אונליין בצורה מאובטחת עד הבית, ישירות מהסופר וללא פערי תיווך. נשמח לעמוד לרשותך עם תשובות לשאלות הנפוצות לגבי סופר סת"ם ולצרף אותך לרשימה ארוכה של לקוחות מרוצים שמזמינים את המוצרים עד פתח הבית.

מזמינים תשמישי קדושה עם תעודת כשרות

מזוזות, תפילין ודברי יודאיקה נרכשים בקודש נט ישירות מהסופר. אצלנו הסופר נותן תעודת כשרות למוצרים מטעם הרבנות הראשית לישראל ומטרתנו היא לחסוך עבורך זמן וכסף.

לא מצאתם תשובה לשאלה שלכם על הנחת וקניית תפילין? או רכישת מזוזות ניתן לשלוח לי הודעה באימייל או בוואטספ ואשמח להשיב

אימייל: kodeshnet@gmail.com

להתייעצות בוואטספ לחצו כאן>>

הרב מימון שושן,
סופר סת”ם מוסמך מטעם הרבנות הראשית לישראל
ומנהל אתר “קודש נט” – למכירת תשמישי קדושה